Livesänt digitalt event

Ports Group är brandtech-bolaget som skyddar varumärken – digitalt, legalt och tekniskt.

Fusion Experience fick uppdraget att som eventbyrå producera ett livesänt digitalt event. Uppdraget innebar bland annat att hitta ett nytt koncept, namn och grafisk identitet för den digitala after worken samt att producera och köra hela sändningen i en studio i Göteborg.

Vi skapade Ports Live – ett koncept där en gemytlig after work-stämning blandades med samtal om Ports Group framgångar och utveckling som skett under 2020.

EN HELT DIGITAL AFTER WORK

När alla anställda på Ports Group jobbat hemifrån sedan mars ville ledningen ge sina medarbetare en digital after work för att stärka den interna kulturen, något som inte gick att genomföra fysiskt. Därför skapade vi Ports Live – ett helt digitalt event, en after work med många olika inslag.

SAMTAL

Under ledning av moderator Frida Zetterström deltog medarbetare i korta, dynamiska samtal kring utvalda ämnen om Ports Group och branschen.

INSPIRATION

Ashkan Fardost höll en inspirerande föreläsning om hur digitalisering påverkar samhällen, företag och människan.

UNDERHÅLLNING

DJ Gretchen underhöll med musik i pauser och körde även ett digitalt musikquiz med alla deltagare.

ÖLPROVNING

Stigbergets Bryggeri var på plats och höll en digital ölprovning. Alla medarbetare hade fått hemskickat varsitt kit för att kunna delta.

INTERAKTIVITET

Under hela eftermiddagen kunde tittarna delta genom att ställa frågor direkt i sändningen och skicka in bilder på hur de dukat upp för ölprovningen hemma och få sin bild visad i sändningen.

HELHETSANSVAR

Fusion Experience har som event- och kommunikationsbyrå ansvarat för idé, koncept och design, projekt- och produktionsledning. Fusion Experience har producerat och retoriskt handlett samtalen inför livesändningen, producerat ett eventmanér och grafiska inslag specialproducerade för digitalt event samt projektlett all underhållning. Som körproducenter på plats innefattade vårt ansvar även att innehåll, gäster, inslag och underhållning levererades via vår streaminglösning och digitala plattform.

KONCEPT & DESIGN

Vi skapade ett uttryck som kändes intressant och i tiden med branschen och Ports Group som varumärke. Eventmaneret togs fram med respekt för Ports Group befintliga profil och fick grafiska element som gav hela eftermiddagen en nivå av något utöver det vanliga. Det grafiska uttrycket applicerades i alla enheter från tryck till digitalt: talarkort, ölprovningsprotokoll och hela den digitala sändningen.

Studion inreddes på ett avskalat och avslappnat sätt för att återspegla den after work-känsla vi eftersökte.